Examen: Nederlands

Door evanraalte op dinsdag 17 mei 2011 19:50 - Reacties (37)
Categorie: -, Views: 4.770

Vandaag mijn eerste examen gehad, en dan gelijk van het vak waar ik het minst goed in ben: Nederlands. Gister al veel gelezen/gehoord van Vwo'ers die NL op z'n minst dood wilden. Ik hoopte dat ze voor de havo een beetje aardig waren gebleven. Tekstverklaren is geen probleem voor mij, maar samenvatten hebben we bij mij op school nauwelijks geoefend en ik maakte mij hier toch wat zorgen om.

Toen ik om 13:20 in de gymzaal naar mijn plaats zocht was ik redelijk rustig, natuurlijk ben je altijd wel een beetje zenuwachtig voor je eerste examen, de rest was het ook, niks aan de hand :).

Rond 13:30 kreeg ik mijn blaadje en begon ik met het examen. De eerste tekst ging over de voordelen en nadelen van multitasken. Was te doen, ik begon optimistischer te worden. Ik werkte de tekst af en was er binnen een half uur mee klaar (ongeveer 14:05 uiteindelijk).

Vervolgens kwam de samenvatting, nogmaals, dit was bij mij op school nauwelijk geoefend dus ik heb hier al wat meer moeite mee. Hier mijn plan van aanpak:
  • Hele tekst langzaam lezen en alles markeren, het blaadje gaf af dus dat werd onderstrepen }:O
  • Lezen wat in de samenvatting moest komen
  • Samenvatting klad uitschrijven
  • Netjes opschrijven
De tekst ging over emancipatie :z , maar de tekst viel mee om te lezen :D . Totdat ik las hoeveel woorden er maximaal in mochten, 200!!! dit werd dus een maximum van 220 (200*1,1 er mag 10% verschil in zitten). Er werd echt ongelovelijk veel gevraagd en mij werd altijd gezegd dat ik de vraag moest herhalen in het antwoord. Hoe dan ook, ik kwam op 236 woorden uit en ik dacht dat dat mij 2 punten zou kosten. Ach boeiend, 2 punten is niet heel veel en de rest was goed gegaan.

Ik kom thuis, wachtend totdat het 17:00 werd en bekeek de uitwerkingen. 3 dingen vielen mij op:
  • Ik had tekstverklaren bijzonder goed gemaakt, paar leesfoutjes, maar voor de rest goed
  • Ik had mijn aantal punten aftrek bij te veel woorden verkeerd ingeschat, dit waren geen 2 punten, maar 8 hele punten!! 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
  • De vraag hoefte in dit examen niet herhaald te worden in het antwoord, had ik die vragen niet geformuleerd dan had dit mij zo 16 woorden gescheeld en had ik dus geen 8 punten aftrek.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zou over denkt, op http://examenklacht.nl/statistieken is al te zien dat 10000 mensen het met mij eens zijn. Ik geef toe, ik had beter moeten weten over die punten aftrek, want dan had ik gewoon mijn 2 laatste zinnen doorgekrast. Maar ik vind wel dat die samenvatting 220 woorden (max 242 dus) had moeten zijn. Dan werk je is volgens de officiele "schrijf-alles-op"methode (was eerste keer xD), krijg je dit ...

Hopelijk zijn de volgende examens beter te doen, iedereen veel succes nog !!!!

Volgende: examens :( 04-'11 examens :(

Reacties


Door Tweakers user X_lawl_X, dinsdag 17 mei 2011 19:59

Die samenvatting was veel te moeilijk imo. Gelukkig heb ik het tekstverklaren nog redelijk goed gemaakt.

Door Tweakers user Raven, dinsdag 17 mei 2011 20:00

Dit examen heb ik vanmiddag ook gehad. Vond het wel meevallen, de teksten waren makkelijker dan de vele oefenteksten van afgelopen jaar en ik kon bijna alle vragen beantwoorden, zelfs de samenvatting is (deels) gelukt.

Maar toen rekende ik mijn cijfer uit,. mijn optimisme was gelijk helemaal weg.
Als ik had geweten, het stond er namelijk niet bij, dat je bij een aantal van die punten meerdere dingen moest opschrijven had ik hoger gescoord.

Die 10k aan klachten, enig idee waar die voor waren? Ik bedoel dus het soort klacht.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 20:01]



Door Tweakers user Raven, dinsdag 17 mei 2011 20:17

Ah, dat is duidelijk inderdaad. Daar liep ik ook tegenaan, heb ook een klacht ingestuurd, maar geen email gekregen voor het bevestigen van de klacht.
(Mijn school stond trouwens niet vermeld :P .)

Door Tweakers user mzziol, dinsdag 17 mei 2011 20:24

Jemig mensen. Als er op een examen maximaal 220 woorden staat, dan houd je je daar gewoon aan. Niet achteraf gaan lopen zeuren dat je het niet wist: jammer dan, had je maar beter moeten lezen. Ik snap het wer-ke-lijk niet. Inmiddels heeft 29,8% van het VWO geklaagd over het examen Nederlands. Ik schaam me dood.

En oh ja..
De vraag hoefte in dit examen
Serieus...? :/

Door Tweakers user Tsurany, dinsdag 17 mei 2011 20:28

Jullie moeten gewoon niet zo zeiken man. Scholieren die overal over moeten zeiken, ga die stomme toetsjes maken en wees blij dat je dan al vakantie hebt en dat het feitelijk helemaal niks voorstelt.

Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 20:30

mzziol schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:24:
Jemig mensen. Als er op een examen maximaal 220 woorden staat, dan houd je je daar gewoon aan. Niet achteraf gaan lopen zeuren dat je het niet wist: jammer dan, had je maar beter moeten lezen. Ik snap het wer-ke-lijk niet. Inmiddels heeft 29,8% van het VWO geklaagd over het examen Nederlands. Ik schaam me dood.

En oh ja..


[...]

Serieus...? :/
Ik had die woorden ook echt wel weggehaald als ik wist dat dit zoveel punten zou kosten hoor:P ik dacht dat het 2 punten kostte en met die laatste 16 woorden had ik er 3 verdientxD. Maar inderdaad, ook lezen is belangrijk, normaal moest de vraag er wel in dus ik vond het al raar dat ik hoger dan 220 kwam. Zolang ik een 4.7 haal ben ik blij :) ga toch niks met dit vak doen.

Door Tweakers user Tsurany, dinsdag 17 mei 2011 20:31

Even opgezocht, dit was de vraag voor de samenvatting:

Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200
woorden van de tekst ‘Zoek de verschillen’. Uit je samenvatting moet voor
iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, duidelijk worden:

− wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat;
− wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatie-
debat van vroeger en dat van nu;
− wat dit verschil in uitgangspunt betekend heeft voor het wetenschappelijk
onderzoek en wat de resultaten daarvan kunnen betekenen voor het huidige
emancipatiedebat;
− wat tegenwoordig als de belangrijkste natuurlijke verschillen tussen mannen
en vrouwen wordt gezien;
− welke gevolgen voor de huidige positie van vrouwen en mannen door de
onderkenning van de verschillen man-vrouw zichtbaar zijn geworden;
− wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat;
− op welke manier mannen en vrouwen in de toekomst kunnen samenwerken.

En dan gaan die scholieren op examenklachten.nl zeiken dat de vragen ingewikkeld waren en de samenvattingspunten moeilijk waren? Jezus als je te dom bent voor de havo GA ER DAN NIET HEEN! Zo simpel is het. Als je deze vragen niet snapt ontbreekt er duidelijk wat aan je ontwikkeling.

Door Tweakers user X_lawl_X, dinsdag 17 mei 2011 20:36

Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:31:
Even opgezocht, dit was de vraag voor de samenvatting:

Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200
woorden van de tekst ‘Zoek de verschillen’. Uit je samenvatting moet voor
iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, duidelijk worden:

− wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat;
− wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatie-
debat van vroeger en dat van nu;
− wat dit verschil in uitgangspunt betekend heeft voor het wetenschappelijk
onderzoek en wat de resultaten daarvan kunnen betekenen voor het huidige
emancipatiedebat;
− wat tegenwoordig als de belangrijkste natuurlijke verschillen tussen mannen
en vrouwen wordt gezien;
− welke gevolgen voor de huidige positie van vrouwen en mannen door de
onderkenning van de verschillen man-vrouw zichtbaar zijn geworden;
− wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat;
− op welke manier mannen en vrouwen in de toekomst kunnen samenwerken.

En dan gaan die scholieren op examenklachten.nl zeiken dat de vragen ingewikkeld waren en de samenvattingspunten moeilijk waren? Jezus als je te dom bent voor de havo GA ER DAN NIET HEEN! Zo simpel is het. Als je deze vragen niet snapt ontbreekt er duidelijk wat aan je ontwikkeling.
Probleem was niet om de antwoorden te vinden, maar om er een goedlopende samenvatting te maken in het correct Nederlands van 220 woorden of minder.

Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 20:46

ben het eens met X_lawl_X.

Tsurany: Er zijn meer vakken dan Nederlands... BŤta rulez :Y)

Door Tweakers user woekele, dinsdag 17 mei 2011 20:49

|:( Dude! Tekstbegrip en stukken volgens specificatie kunnen opleveren ga je je HELE leven iets mee doen, welk vakgebied je ook ingaat...

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 20:50]


Door Tweakers user Roytoch, dinsdag 17 mei 2011 20:52

evanraalte schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:46:
ben het eens met X_lawl_X.

Tsurany: Er zijn meer vakken dan Nederlands... BŤta rulez :Y)
Mooi en aardig dat je de beta-richting uitgaat maar Nederlands is je taal. Lijkt me niet teveel gevraagd daar een voldoende op te halen.
Oke.

Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 20:53

woekele schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:49:
[...]


|:( Dude! Tekstbegrip en stukken volgens specificatie kunnen opleveren ga je je HELE leven iets mee doen, welk vakgebied je ook ingaat...
Ja, maar het is en blijft een moment opname, en zolang je een voldoende staat is het goed toch? Later gaan ze je echt niet afkraken als je op een tekst van max 220 woorden een woordje meer of minder hebt. Tijd zat voor verbetering.

Door Tweakers user Tsurany, dinsdag 17 mei 2011 21:00

Het gaat niet om dat ene woordje, het gaat er om of je voldoende taalkennis hebt en taalkundig inzicht hebt om fatsoenlijk samen te vatten. Als ik zie hoeveel beta studenten zwak zijn in taal dan is dat gewoon diep triest.

Door Tweakers user Forcepoint, dinsdag 17 mei 2011 21:00

Dat 'klagen' is puur om de n-term omhoog proberen te krijgen ;)

Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 21:02

roy.ahuis schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:52:
[...]

Mooi en aardig dat je de beta-richting uitgaat maar Nederlands is je taal. Lijkt me niet teveel gevraagd daar een voldoende op te halen.
[...]

Oke.
Maar zolang dit over een moment opname gaat maak ik mij daar dus niet druk over, over 4 en 5 havo sta ik een 6,7 voor NL dus het is sowieso voldoende.

Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 21:04

Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:00:
Het gaat niet om dat ene woordje, het gaat er om of je voldoende taalkennis hebt en taalkundig inzicht hebt om fatsoenlijk samen te vatten. Als ik zie hoeveel beta studenten zwak zijn in taal dan is dat gewoon diep triest.
Het is ook wel triest als je faalt in je eigen taal. Maar laten we hier maar niet een al te grote discussie van maken. De een is goed in alfa en de ander niet. Zo gaat dat nou eenmaal.


@Forcepoint: Ja denk het ook, wat zeuren wel niet kan doen;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 21:06]


Door Tweakers user Bee.nl, dinsdag 17 mei 2011 21:10

evanraalte schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:30:
[...]


Ik had die woorden ook echt wel weggehaald als ik wist dat dit zoveel punten zou kosten hoor:P ik dacht dat het 2 punten kostte en met die laatste 16 woorden had ik er 3 verdientxD. Maar inderdaad, ook lezen is belangrijk, normaal moest de vraag er wel in dus ik vond het al raar dat ik hoger dan 220 kwam.
Weer wat geleerd dus ;) Indien er een woordenlimiet is, niet minder - maar ook zeker niet veel meer - antwoorden dan aangegeven is. Ook al denk je er goed aan te doen!

Het is sowieso zeer belangrijk om elke vraag goed door te lezen en te weten wat ze precies van je vragen. Heel veel mensen gaan juist de fout in door de vraag niet goed te lezen, waardoor ze soms totaal vergeten het gevraagde antwoord op te schrijven.

Vaak loop ik m'n tentamen nog een keer helemaal na om er zeker van te zijn dat ik alle vragen ook echt beantwoord heb. Ik zie geregeld mensen een tentamen meteen inleveren nadat ze klaar zijn met de laatste vraag. Gebruik gewoon alle tijd die je hebt! Maak voordat je een toets begint even een inventarisatie van de vragen om te zien hoeveel tijd je per vraag hebt. Lukt een vraag niet, meteen door naar de volgende :)
Zolang ik een 4.7 haal ben ik blij :) ga toch niks met dit vak doen.
Zesjesmentaliteit? :P Ik vind juist dat ze het vak nog wel strenger/moeilijker mogen maken. De kennis van de Nederlandse taal is om te huilen tegenwoordig. De 'dt'-fouten vliegen je om de oren :'(

Door Tweakers user dragontje124, dinsdag 17 mei 2011 21:12

Jullie hadden bij HAVO in ieder geval minder saaie teksten dan wij bij VWO.
Een betoog over het belang van onzekerheid en twijfel in het debat en een tekstje over de relatie tussen het historisch besef en de zoektocht naar identiteit. :z
Verder snap ik niet wat al die mensen te zeuren hebben over het examen, het was prima te doen. Alleen vraag 6 was niet helemaal goed geformuleerd.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 21:13]


Door Tweakers user evanraalte, dinsdag 17 mei 2011 21:14

Bee.nl schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:10:
[...]

Weer wat geleerd dus ;) Indien er een woordenlimiet is, niet minder - maar ook zeker niet veel meer - antwoorden dan aangegeven is. Ook al denk je er goed aan te doen!

Het is sowieso zeer belangrijk om elke vraag goed door te lezen en te weten wat ze precies van je vragen. Heel veel mensen gaan juist de fout in door de vraag niet goed te lezen, waardoor ze soms totaal vergeten het gevraagde antwoord op te schrijven.

Vaak loop ik m'n tentamen nog een keer helemaal na om er zeker van te zijn dat ik alle vragen ook echt beantwoord heb. Ik zie geregeld mensen een tentamen meteen inleveren nadat ze klaar zijn met de laatste vraag. Gebruik gewoon alle tijd die je hebt! Maak voordat je een toets begint even een inventarisatie van de vragen om te zien hoeveel tijd je per vraag hebt. Lukt een vraag niet, meteen door naar de volgende :)


[...]


Zesjesmentaliteit? :P Ik vind juist dat ze het vak nog wel strenger/moeilijker mogen maken. De kennis van de Nederlandse taal is om te huilen tegenwoordig. De 'dt'-fouten vliegen je om de oren :'(
Bij NL en EN wel 6jes mentaliteit :P bij de rest niet minder dan 7.5

Door Tweakers user Snikker, dinsdag 17 mei 2011 21:20

[hoefte]

Serieus...? :/
Die valt in deze context enorm op inderdaad ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 21:23]


Door Tweakers user Chrisjuh_15, dinsdag 17 mei 2011 21:36

dragontje124 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:12:
Jullie hadden bij HAVO in ieder geval minder saaie teksten dan wij bij VWO.
Een betoog over het belang van onzekerheid en twijfel in het debat en een tekstje over de relatie tussen het historisch besef en de zoektocht naar identiteit. :z
Verder snap ik niet wat al die mensen te zeuren hebben over het examen, het was prima te doen. Alleen vraag 6 was niet helemaal goed geformuleerd.
Ik moet je gelijk geven, hoewel ik de samenvatting vrij pittig vond. Maar er zijn meer mensen dan ik die dat vinden :P

Door Tweakers user dragontje124, dinsdag 17 mei 2011 21:37

Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:36:
[...]

Ik moet je gelijk geven, hoewel ik de samenvatting vrij pittig vond. Maar er zijn meer mensen dan ik die dat vinden :P
dat klopt, vooral dat laatste punt was lastig, daar heb ik ook de punten verloren, maarja met een cijfer van ong 7.4 mag ik niet klagen :)

Door Tweakers user Ch3cker, dinsdag 17 mei 2011 21:38

En dan zie je bij examenklachten.nl zo'n klacht staan :
sv kanker moelijk begreep niks
Naam: solaiman - Datum:17-05-2011 21:26
wat een rare toets die julie hebben gegeven. vooral die sv begreep ik niks en het was gewoon van dikke hoge niveau en vag vragen die je genees kan vinden. ik hoop op dikke verhoging van term.
Zucht.. Ik hoop voor hem dat hij een dikke vette onvoldoende heeft gescoord. :)

Door Tweakers user Eylradius, dinsdag 17 mei 2011 21:39

Het enige wat ik aan dit examen (vwo) jammer vond is vraag 18,19 en het feit dat ik niet gegokt heb op 10% extra bij maximaal aantal woorden. Als ik daar wel op had gegokt (en dat mocht, want je mag 10% over je woordenaantal heen zitten) had ik 2 punten meer gehad ging ik sowieso van een 5.1 naar een 6.5. Nu is het nog afwachten :(

Donderdag en vrijdag worden echt genieten: donderdag filosofie en m&o (mijn twee zwaarste vakken) en daarna duits en eco (kan je weinig aan leren, maar 2 toetsen op een dag is niet fijn ;p)

Door Tweakers user dragontje124, dinsdag 17 mei 2011 21:45

Eylradius schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:39:
Het enige wat ik aan dit examen (vwo) jammer vond is vraag 18,19 en het feit dat ik niet gegokt heb op 10% extra bij maximaal aantal woorden. Als ik daar wel op had gegokt (en dat mocht, want je mag 10% over je woordenaantal heen zitten) had ik 2 punten meer gehad ging ik sowieso van een 5.1 naar een 6.5. Nu is het nog afwachten :(

Donderdag en vrijdag worden echt genieten: donderdag filosofie en m&o (mijn twee zwaarste vakken) en daarna duits en eco (kan je weinig aan leren, maar 2 toetsen op een dag is niet fijn ;p)
Vandaag had ik Scheikunde, ging prima, was eigenlijk vergeleken met de vorige jaren best makkelijk (voor mijn gevoel). Morgen Wiskunde B en dat is dan het laatste examen van deze week voor mij. Volgende week maandag Natuurkunde, dan donderdag (op mijn verjaardag) Engels en vrijdag Latijn. Heerlijk 6 examens :).

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 17 mei 2011 21:58

evanraalte schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:46:
ben het eens met X_lawl_X.

Tsurany: Er zijn meer vakken dan Nederlands... BŤta rulez :Y)
-

taal is anders de basis van elke samenleving, zonder taal kom je nergens,
dat samenvatten is belangrijk omdat je in zo min mogelijk worden je verhaal moet kunne houden
niemand zit te wachten om mensen die een half uur nodig hebben je te vertellen dat er een blaadje vast zit in de printer...

er zullen altijd wel mensen zijn die er echt moeite mee hebben, maar als meer dan in op de 5 scholieren hier al over vallen, dan kunnen we het vwo en de havo beter opdoeken en onze hooggeleerden uit het buitenland betrekken ...

Door Tweakers user dragontje124, dinsdag 17 mei 2011 22:15

Snikker schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:20:
[...]


Die valt in deze context enorm op inderdaad ;)
ik vind dit trouwens ook opvallen:
Dan werk je is volgens de officiele "schrijf-alles-op"methode (was eerste keer xD), krijg je dit ...
wordt steeds vaker gebruikt, "is" in plaats van "eens"
[/zeikmode]

[Reactie gewijzigd op dinsdag 17 mei 2011 22:15]


Door Tweakers user Phehistyr, dinsdag 17 mei 2011 22:29

Bee.nl schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:10:
Ik zie geregeld mensen een tentamen meteen inleveren nadat ze klaar zijn met de laatste vraag. Gebruik gewoon alle tijd die je hebt!
Ja dŗg. Dan had ik bij mijn eindexamen Engels twee uur naar (achteraf gezien) een enkel foutje moeten zoeken. :Y)


Ik moet overigens zeggen dat ik het verschil tussen VWO en universiteit echt ontzettend groot vond. Zo kregen we in de eerste periode het vak Wiskunde T: de eerste week werd even alle stof van bovenbouw VWO behandeld, daarna ging het nog 5 weken in hetzelfde tempo door ...

Als ik nu dan terugkijk stelde die hele middelbare school eigenlijk geen klap voor. Dus succes met de examens allemaal, maar het echte werk komt daarna pas. :)

Door Tweakers user Wava, dinsdag 17 mei 2011 23:12

Het probleem van het examen VWO was niet dat de teksten lastig te begrijpen waren, maar dat de vraagstelling enorm vaag was. Je moet natuurlijk bepaalde punten in je samenvatting noemen, maar als je niet precies weet wat ze van je verlangen, is het lastig om een goed stuk te schrijven. Ik heb zelf wel ongeveer de gevraagde dingen in mijn stuk verwerkt, maar alsnog is het lastig om een antwoord te formuleren op de vraag: "Wat is het gevolg van de situatie?". Het was iets in de richting van deze vraag, weet het ook niet precies meer, maar het was wel vrij vaag geformuleerd. Vooral van een Nederlands examen had ik een betere vraagstelling verwacht. Gelukkig heb ik dan wel 33 van de 48 punten, wat neer zou komen op een 7,2. (schatting van het aantal punten)

Verder heb ik ook het gevoel dat een hoop mensen geen idee hebben waar ze over praten en dat een gedeelte zich ook beter voordoet dan ze eigenlijk zijn. Iedereen die een examen heeft gedaan weet wel hoe het voelt. Je bent zenuwachtig, weet nog niet precies wat je kan verwachten en je zit in een zaal waar je eigenlijk nog nooit echt hebt gezeten voor een toets. Nou ben ik wel een vrij nonchalante leerling en Nederlands is me altijd goed afgegaan, maar ik had toch wel wat maagkrampen toen ik (te laat) die zaal binnen rolde.

Verder toch ook nog een vraagje. Ik ben elke open vraag begonnen met een ongeveer standaardzinnetje in de vorm van: Het juiste antwoord op de vraag is: [antwoord op de vraag]. Wordt het stuk tussen de twee dubbele punten meegerekend met het aantal woorden dat je mag opschrijven? Zo ja, heb ik een enorm probleem, zo niet, ben ik gelukkig.

Door Tweakers user dragontje124, dinsdag 17 mei 2011 23:31

Wava schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:12:
Verder toch ook nog een vraagje. Ik ben elke open vraag begonnen met een ongeveer standaardzinnetje in de vorm van: Het juiste antwoord op de vraag is: [antwoord op de vraag]. Wordt het stuk tussen de twee dubbele punten meegerekend met het aantal woorden dat je mag opschrijven? Zo ja, heb ik een enorm probleem, zo niet, ben ik gelukkig.
Nah, ik denk dat je docent en tweede corrector dat wel snappen en daar geen punten voor af gaan trekken

Door Tweakers user Wava, dinsdag 17 mei 2011 23:32

Ja, ik dacht wel al zoiets gelezen te hebben. Maar dat is wel het verschil tussen een 7,2 en een 3 zeg maar. Dus daarom wilde ik even wat zekerheid hebben.

Door Tweakers user dragontje124, woensdag 18 mei 2011 00:01

Wava schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:32:
Ja, ik dacht wel al zoiets gelezen te hebben. Maar dat is wel het verschil tussen een 7,2 en een 3 zeg maar. Dus daarom wilde ik even wat zekerheid hebben.
er waren toch maar 3 "beantwoord deze vraag in x aantal woorden" vragen? dan kun je max 3 punten verloren hebben. (per vraag 2 punten waarvan 1 punt voor goed antwoord en 1 voor het aantal woorden)

Door Tweakers user 327097, woensdag 18 mei 2011 09:30

Tsurany schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:28:
Jullie moeten gewoon niet zo zeiken man. Scholieren die overal over moeten zeiken, ga die stomme toetsjes maken en wees blij dat je dan al vakantie hebt en dat het feitelijk helemaal niks voorstelt.
Dude vakantie? Hebben we nu nog niet, en als we vakantie krijgen hebben we deze verdiend...

Besides that vond ik samenvatten ook veel te moeilijk, 1 na laatste puntje over de inzet van een nieuw emancipatiedebat. Wtf?

Door Tweakers user RagingR2, woensdag 18 mei 2011 09:59

Samenvattingen vinden altijd heel veel mensen lastig. Maar waar staat dat jij de vraag moet herhalen in de samenvatting? Welke vraag bedoel je eigenlijk? In de tekst staan neem ik aan geen vragen, maar alleen zinnen/stellingen/informatie. En de enige vraag boven de tekst zal neem ik aan zijn geweest "Schrijf een samenvatting van X woorden." Dus welke vraag wil je herhalen en waarom?

Het idee van een samenvatting is dat alle *belangrijke* info uit de tekst er kort in staat.
Maar goed, als het inderdaad zo is dat jullie dit niet weten doordat je er op school te weinig mee geoefend hebben of maar de basisprincipes aangeleerd hebben gekregen, dan is dat ook de school zijn fout. Of misschien werd je wel geacht het thuis te oefenen en heb je dat gewoon niet of veel te weinig gedaan?

In elk geval lijkt me een examenklacht bij het CITO echt nergens op slaan, want hele massa´s leerlingen op andere scholen hebben hier wťl geoefend en hebben waarschijnlijk wel een voldoende gehaald.

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2011 10:07]


Door Tweakers user Wava, woensdag 18 mei 2011 17:48

RagingR2, je hebt duidelijk niet het examen ingekeken. Er staat niet "maak een samenvatting van x woorden". Er staat "maak een samenvatting in x woorden en de volgende punten moeten hierin terugkomen". Nou is dat op het eerste gezicht helemaal niet lastig, dat geef ik toe en als de punten duidelijk geformuleerd zijn, is het ook totaal niet lastig. Maar op het moment dat je een beschrijving van "de gevolgen van de ontwikkeling van "de" situatie" moet maken, ga je toch twijfelen aan wat er precies in je samenvatting moet komen. Je weet dan niet welke situatie precies bedoeld wordt en moet je op je gevoel afgaan, nu is dat vaak wel goed, maar niet altijd. Dus het kan je toch aardig wat puntjes schelen.

En mensen die zeuren over dat examens "vakantie" zijn, kom op zeg, je hebt ze zelf ook gehad en je weet dat het niet zo werkt.

Ooh ja, niet alle klachten hebben betrekking op de toets. Veel klachten hebben ook betrekking op de voorbereiding door de school.

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2011 17:49]


Door Tweakers user servies, maandag 23 mei 2011 12:15

Wava schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:48:
RagingR2, je hebt duidelijk niet het examen ingekeken. Er staat niet "maak een samenvatting van x woorden". Er staat "maak een samenvatting in x woorden en de volgende punten moeten hierin terugkomen". Nou is dat op het eerste gezicht helemaal niet lastig, dat geef ik toe en als de punten duidelijk geformuleerd zijn, is het ook totaal niet lastig. Maar op het moment dat je een beschrijving van "de gevolgen van de ontwikkeling van "de" situatie" moet maken, ga je toch twijfelen aan wat er precies in je samenvatting moet komen. Je weet dan niet welke situatie precies bedoeld wordt en moet je op je gevoel afgaan, nu is dat vaak wel goed, maar niet altijd. Dus het kan je toch aardig wat puntjes schelen.
Als Tsurany het goed heeft, dan zijn die vragen bij de samenvatting helemaal geen vragen, maar een enorme hint naar wat er in de samenvatting moet staan.
In mijn tijd moest je dat zelf maar uitzoeken. Je kreeg gewoon een lap tekst voor je neus en daar moest je maar een samenvatting van zien te maken.

[Reactie gewijzigd op maandag 23 mei 2011 12:15]


Reageren is niet meer mogelijk